14.4.2021 13:47

Vallitseva etätyötilanne on korostanut digitaalisten palveluiden tarvetta, toteaa SEB Kortin maajohtaja Eeva Virtanen

Eeva Virtanen aloitti SEB Kortin Suomen maajohtajana viime marraskuun alussa kesken koronapandemiaa. Kysyimme Eevalta, miten työt uudessa tehtävässä ovat käynnistyneet tässä poikkeuksellisessa tilanteessa, joka on iskenyt merkittävästi yrityskorttien käyttöön. Samanaikaisesti korona on antanut yrityksille aikaa perehtyä uusiin tapoihin maksuprosesseissa ja kulujen käsittelyssä.

Olet nyt ollut muutaman kuukauden uudessa tehtävässäsi. Miten alku on sujunut ja ovatko jotkin asiat yllättäneet?
Aloitus uusissa tehtävissä kesken koronapandemian on tietenkin ollut erityistä. Vaikka talo on tuttu, niin paljon on silti uutta opeteltavaa sekä verkostoitumista uusien ihmisten kanssa. Molemmissa uusissa tehtävissäni jotka aloitin lähes samaan aikaan ovat omanlaisensa haasteet, mutta uusi tulokulma on ehdottomasti tuonut uusia haasteita omaankin oppimiseen. SEB Kort Branch managerin tehtävässäni juuri nyt on tärkeää ylläpitää henkilöstön motivaatiota vaikka etätyöskentely jatkuukin.

Miten koronapandemia näkyy tällä hetkellä korttien käytössä? Oletteko voineet tarjota asiakkaille jotain uutta tässä vaikeassa tilanteessa?

Luonnollisestikin koronaepidemia on vaikuttanut korttien käyttöön, erityisesti matkustukseen liittyvissä ostoissa. Liiketoimintamme on pohjoismaista ja maakohtaisia eroavaisuuksia on havaittavissa, Ruotsi mm reagoi pandemian alkamiseen muita maita myöhemmin. Eroja on myös toimialakohtaisesti sekä asiakkaan koosta riippuen.

Yritysasiakkaidemme kanssa keskustelemme paljon näinä aikoina pienhankintojen hoitamisesta sekä yleisesti hankintaprosessien  tehostamisesta. Vallitseva etätyötilanne on korostanut  digitaalisten palveluiden tarvetta maksuprosesseissa sekä kulujen käsittelyissä. Monessa yrityksessä on nyt pystytty perehtymään näihin asioihin huomattavasti aikaisempaa enemmän.

Miten koronapandemia on vaikuttanut omaan työhösi?

Olen jo viimeiset viisi vuotta ollut vastuussa pohjoismaisesta tiimistä, joten olen tottunut siihen, että en ole samassa paikassa tiimini kanssa, mutta silti etätyöskentely kotiolosuhteista oli kyllä suuri muutos. Päivittäisen kanssakäymisen puuttuminen muiden kollegojen kanssa on suurin haaste.  Onneksi työvälineet ovat tukeneet hyvin kotikonttorilta työskentelyä. Yllättäen kyllä, työmatkustusta ei niinkään ole ikävä, vaikka kollegojen tapaamista odotankin.

SEB laajentamassa palveluitaan Keski-Euroopassa. Mikä on SEB Kortin tilanne? Millaisella maantieteellisellä alueella Kort tarjoaa palveluitaan?

SEB:n laajennus on tosiaan hieno uutinen meillekin, olemmehan me myöntäneet kortteja Euroopassa pohjoismaisille asiakkaillemme useamman vuoden ajan.

Yritysasiakkaillemme on tärkeää, että he voivat ottaa tehokkaasti käyttöön maksuratkaisut samoilla ehdoilla tytäryhtiöillensä kaikissa Euroopan maissa. Eritoten kysyntä koskien digitaalisia ratkaisujamme sekä keskistettyä kulujen hallintaa mahdollistavia työkaluja kohtaan ovat lisääntynyt viime vuosina merkittävästi. Koronapandemia on osaltaan myös lisännyt kiinnostusta hakemaan ratkaisuilla kustannussäästöjä sekä prosessihyötyjä.

Tällä hetkellä pystymme myöntämään Eurocard-yrityskortteja 27 maahan Euroopassa ja vuosien aikana olemme lisänneet uusia laskutusvaluuttojakin. Näistä viimeisimpänä on tulossa Tsekin koruna tämän kesän aikana.