Tillgänglighetsredogörelse för Portföljtjänsten
Den här redogörelsen beskriver hur webbportalen Portföljtjänsten uppfyller kraven gällande tjänsters tillgänglighet (European Accessibility Act). Till Portföljtjänsten loggar man via www.seb.fi. Här kan du läsa om hur vår digitala tjänst fungerar, hur den är utformad ur ett tillgänglighetsperspektiv, vilka brister som finns, samt hur du kontaktar oss vid problem. Vi strävar efter att så många som möjligt ska kunna använda vår webbplats, oavsett förutsättningar.
Teknisk information om webbplatsens tillgänglighet
Den här webbplatsen är i huvudsak förenlig med den europeiska standarden för tillgänglighet (European standard for accessibility of information and communication technology, EN 301 549.)
Om Portföljtjänsten – beskrivning av funktion och utformning
Portföljtjänsten är SEB Helsingforsfilialens digitala kanal för såväl privata som institutionella kunder inom kapitalförvaltningen. Tjänstens primära syfte är att vara en digital kanal för kundrapportering men används också för att samla in kundinformation, till exempel AML och MiFID. Tjänsten innehåller information om kundens värdepappersinnehav i SEB:s förvar, portföljens avkastning och transaktioner. Tjänsten innehåller också blanketter med kundinformation, från vilka vi samlar in information om kunden.
De huvudsakliga funktionerna är:
- Portföljval
- Språkval
- Logga in och ut
- En överblickssida som syns som först då man loggar in
- Portföljinnehav
- Transaktioner och betalningar
- Realiserade vinster och förluster
- Portföljens avkastning
- Kundinformation
- Blanketter
- Meddelanden
- Textfönster och tabeller
- Möjlighet att ladda ner dokument, primärt i pdf-format
Webbplatsen är responsiv och fungerar på dator, surfplatta och mobil. Den är utvecklad med fokus på tydlig struktur, enkel navigering och stöd för hjälpmedel i enlighet med tillgänglighetskraven.
Så fungerar Portföljtjänsten för olika behov – samt kända brister
För dig som är blind eller har nedsatt syn
- Skärmläsare och skärmförstoringsprogram fungerar med webbplatsens innehåll.
- Det går att navigera med tangentbord.
- Tillräckliga kontraster mellan text och bakgrund.
- Texten kan förstoras utan att innehåll försvinner eller blir svårtolkat.
- Strukturen på sidan är semantiskt korrekt med rubriker, listor och formulär.
- Funktioner går att nå och använda via tangentbord och skärmläsare.
Kända brister
- Vissa PDF-filer har otillräckligt stöd för skärmläsare.
- Grafer saknar tabell i bakgrunden vilket gör det omöjligt att använda med skärmläsare.
- Då browser-fönstret är förstorat (400%) kommer man inte åt logga ut -knappen.
- Vid val av tidsintervall framgår rubriken ”Start/Slut” endast vid inledningsdatum, ingen rubrik vid slutdatum.
- I Know Your Customer blanketten, med vilken vi samlar in KYC information om kunden, är det i dagsläget inte möjligt att hoppa över sektioner, vilket gör det långsamt att navigera med skärmläsare.
För dig som är döv eller har nedsatt hörsel
- Webbplatsen kräver inte ljud för att användas.
För dig som har nedsatt rörlighet
- Det är möjligt att navigera och använda hela webbplatsen med enbart tangentbord.
- Fokusmarkeringar gör det tydligt var på sidan användaren befinner sig.
För dig som har kognitiva svårigheter
- Webbplatsen använder så enkelt och tydligt språk som möjligt.
- Strukturen är logisk och konsekvent.
- Informationen presenteras i flera format, till exempel punktlistor och tabeller.
Så har vi testat tillgängligheten
Webbplatsens tillgänglighet har granskats genom manuell testning med hjälpmedel. Testerna har genomförts av interna specialister med stöd av tillgänglighetsverktyg.
Senaste granskning har utförts: juni 2025
Bedömningen bygger på självskattning och automatiska testverktyg.
Meddela problem med tillgänglighet
Om du vill meddela brister brister gällande tillgänglighet, ber vi dig i första hand vara i kontakt med oss. Responsen är värdefull och vi försöker förbättra våra tjänsters tillgänglighet och korrigera brister. En responsblankett finns på den här sidan.
Vi ber dig meddela dina kontaktuppgifter om du önskar få ett svar. Vi svarar på respons inom 14 dagar.
Tillsyn
Vi uppskattar om du meddelar oss om du upptäcker brister i tillgängligheten av våra tjänster. Om du inte är nöjd med svaret du fått eller inte får något svar inom 14 dagar, kan du även vara i kontakt med den övervakande myndigheten d.v.s. Transport- och kommunikationsverket Traficom. På Traficoms webbsidor framgår hur anmälan görs och hur ärendet behandlas.
Trafik- och kommunikationsverket Traficom
Kundservice för digital tillgänglighet
PL 320
00059 TRAFICOM
Växel: 029 534 5000
Kundservice gällande digital tillgänglighet: 029 5345 641
www.saavutettavuusvaatimukset.fi