Hoppa till sökfunktionen Hoppa till innehållet

Du behöver använda en annan webbläsare. För att kunna använda våra internettjänster kan du istället använda någon av de här webbläsarna: Apple Safari, Google Chrome, Microsoft Edge eller Mozilla Firefox.

Jalo NY vann ”Våga vara företagsam” tävlingen för unga företagare

I finalen av tävlingen Våga vara företagsam stack ett företag ut ur mängden. Jalo NY, som gör handsydda rosetter med ett ekologiskt tänk, vann både huvudpriset i klassen för andra stadiets utbildningar och SEB:s Care for Ambition pris. Företaget, med hemvist i Ylöjärvi, får dessutom chansen att representera Finland i EM för unga företagare arrangerad av Ung Företagsamhet.

- Min pappas rosett gick sönder på en studentfest och han bad mig om hjälp. Jag sydde ihop rosetten och tänkte samtidigt att det inte kan vara så svårt att göra en rosett själv, berättar Veikka Kukko om hur han fick företagsidén som blev verklighet i samband med gymnasiekursen Ett år som företagare.

Kurskamraterna tände på idén och snart var företaget igång. De fyra gymnasisterna i företaget har alla sin egen roll och sitt eget ansvarområde. Veikka Kukko ansvarar för produktionen, Anselmi Koivunen sköter om försäljningen, Milana Itäpää marknadsföring och sociala medier, och Elmo Pyykkö designar både rosetter och företagets visuella identitet.

- I början sydde vi rosetterna själva men i januari då efterfrågan ökade lade vi ut produktionen till Nokian Väliasema. Det är en förening som hjälper långtidsarbetslösa att komma tillbaka in i arbetslivet. Där sys våra rosetter av proffsiga hantverkare, berättar Veikka.

Hållbarhet i material och filosofi

Hållbarhet är en viktig del av företaget. Rosetterna görs som hantverk av återvunnet och överblivet material, och produktionen är ekologisk.

- Vi är ett ambitiöst gäng med mångsidigt kunnande och vi vill vara företagare på riktigt, säger Veikka och Anselmi.

I Våga vara företagsam tävlingen var ambitionen mycket tydlig och ledde teamet till dubbelseger i sin klass.

Domarpanelen imponerades av företagets värdegrund och praktiska verksamhet, rollfördelning enligt intresse och kunskap, samt förmågan att visionera och utveckla verksamheten. En klar styrka i företaget är också go to market -filosofin och de ekologiska och etiska inslagen i affärsidén.

Som en del av segern på hemmaplan får Jalo Ny också representera Finland i europeiska mästerskapen i andra stadiets JA Company of the Year i juli.

Serieföretagare

Hur ser framtiden ut för företaget som trots allt startades som ett projekt i gymnasiekursen Ett år som företagare? Kommer teamet att fortsätta satsa tid och energi på sitt rosettföretag?

- Verksamheten fortsätter åtminstone den här sommaren. Det skulle kännas trist att sluta nu då vi har bra flyt. I någon form kommer vi säkert att fortsätta att driva Jalo, säger Anselmi.

Under intervjun visar det sig att killarna redan nu håller på att utvecklas till serieföretagare. En till affärsidé har nämligen vuxit fram vid sidan av rosettföretaget.

- På sommaren ska vi sysselsätta oss med att måla husfasader.

Det råder ingen tvivel om att det här gänget har en framtid som företagare.

Här kan du bekanta dig med företaget och beställa Jalos rosetter
Intervju med Jalo i Taloussanomat