Saavutettavuusseloste Salkkupalvelu
Tässä selosteessa kuvataan, miten asiakkaiden verkkoportaali Salkkupalvelu noudattaa saavutettavuusvaatimuksia (digipalvelulaki). Salkkupalveluun kirjaudutaan osoitteesta www.seb.fi. Täältä voit lukea, miten digitaalinen palvelumme toimii, miten se on suunniteltu saavutettavuuden näkökulmasta, mitä puutteita olemme havainneet ja miten voit ottaa meihin yhteyttä, jos kohtaat ongelmia. Pyrimme aina verkkosivujen, tuotteiden ja palveluiden parhaaseen mahdolliseen saavutettavuuteen kaikkien käyttäjien osalta.
Verkkosivuston saavutettavuutta koskevat tekniset tiedot
Tämä verkkosivusto on suurelta osin saavutettavuusohjeiden ”European standard for accessibility of information and communication technology, EN 301 549” mukainen.
Tietoja tästä verkkosivustosta
Salkkupalvelu on SEB Helsingin sivuliikkeen digitaalinen kanava varainhoidon asiakkaille. Sen pääasiallinen tarkoitus on toimia digitaalisena raportointikanavana mutta käytetään myös asiakastiedon keräämiseen (esim. AML ja MiFID). Palvelu sisältää tietoa asiakkaan arvopaperiomistuksista SEB:n säilytyksessä sekä transaktioihin ja tuottoon liittyvää informaatiota. Palvelu sisältää myös lomakkeita, jotka sisältävät asiakastietoa, joista keräämme pankeille pakollista tietoa asiakkaista.
- Salkkuvalikko
- Kielivalikko
- Sisään- ja uloskirjautuminen
- Yleiskatsaus-sivu, joka näkyy ensimmäisenä, kun kirjautuu palveluun
- Salkun omistukset
- Transaktiot ja maksut
- Realisoidut voitot ja tappiot
- Salkun tuotto
- Asiakastietoa
- Lomakkeita
- Viestejä
- Teksti-ikkunoita ja taulukoita
- Mahdollisuus ladata dokumentteja, pääosin pdf-muodossa
Sivusto on suunniteltu toimivaksi tietokoneilla, tableteilla ja matkapuhelimilla. Olemme panostaneet selkeään rakenteeseen, yksinkertaiseen navigointiin ja avustavien teknologioiden tukeen saavutettavuusvaatimusten mukaisesti.
Alla lisätietoja siitä, miten olemme pyrkineet tekemään sivustostamme mahdollisimman saavutettavan.
Käyttäjille, jotka ovat sokeita tai näkövammaisia
- Ruudunlukijat ja suurennusohjelmistot toimivat suhteellisen hyvin verkkosivuston sisällön kanssa.
- Näppäimistönavigointia tuetaan.
- Riittävä kontrasti tekstin ja taustan välillä.
- Tekstiä voidaan suurentaa menettämättä sisältöä tai selkeyttä.
- Sivuston rakenne on semanttisesti oikea otsikoineen, luetteloineen ja lomakkeineen.
- Ominaisuudet ovat käytettävissä näppäimistön ja ruudunlukuohjelman kautta.
Tunnetut ongelmat
- Jotkin sivuston PDF-dokumentit eivät ole täysin käytettävissä ruudunlukuohjelmilla ja muilla avustavilla tekniikoilla.
- Kuvaajista (esim. tuotto) puuttuu taulukot taustalla, joka tekee näiden lukemisen ruudunlukuohjelmilla mahdottomaksi.
- Selainikkunaa suurentaessa (400%) ei pysty tabilla valitsemaan Kirjaudu ulos -nappia.
- ”Alkaen/Päättyen” otsikko on sidoksissa aika-ikkunan alkupäivämäärään ja loppupäivämäärällä ei ole otsikkoa.
- Lomakkeessa, jossa pyydämme asiakasta päivittämään ”KYC” (Know Your Customer) tietoa, ei tällä hetkellä pysty ohittamaan osioita, joka tekee etenemisen hitaaksi ruudunlukuohjelmilla.
Kuuroille tai kuulovammaisille käyttäjille
- Verkkosivuston käyttö ei vaadi ääntä.
Liikuntarajoitteisille käyttäjille
- Koko verkkosivustolla on mahdollista navigoida ja käyttää pelkällä näppäimistöllä.
- Kohdistusilmaisimet osoittavat selvästi käyttäjän nykyisen sijainnin sivulla.
Käyttäjille, joilla on kognitiivisia vaikeuksia
- Sivustolla käytetään mahdollisimman yksinkertaista ja selkeää kieltä.
- Rakenne on looginen ja johdonmukainen.
- Tiedot esitetään useissa muodoissa, kuten luettelomerkeissä ja taulukoissa.
Saavutettavuuden arvioiminen
Sivuston saavutettavuutta on tarkistettu manuaalisella testauksen apuvälineillä. Testit suorittivat sisäiset asiantuntijat saavutettavuustyökaluja käyttäen.
Viimeisin arviointi: kesäkuu 2025
Arviointimenetelmä: Itsearviointi ja automatisoidut saavutettavuustestaustyökalut.
Ilmoita saavutettavuusongelmista
Mikäli haluat kommentoida saavutettavuuspuutteita, otathan ensin meihin yhteyttä palveluntarjoajana. Palaute on meille arvokasta ja pyrimme parantamaan palveluiden saavutettavuutta sekä korjaamaan puutteet. Palautelomake löytyy tältä sivulta.
Täytäthän yhteystietosi, jos toivot, että lähetämme palautteeseesi vastauksen. Vastaamme palautteisiin 14 päivän kuluessa.
Viranomaisyhteydenotto
Otathan aina ensin meihin yhteyttä, jos havaitset puutteita verkkopalveluidemme saavutettavuudessa. Jos et ole tyytyväinen saamaasi vastaukseen tai et saa vastausta 14 päivän kuluessa, voit ottaa yhteyttä myös valvovaan viranomaiseen eli Liikenne- ja Viestintävirastoon (Traficom). Liikenne- ja viestintäviraston verkkosivuilla kerrotaan, miten ilmoitus tehdään ja miten asia käsitellään.
Liikenne- ja viestintävirasto Traficom
Digitaalisen esteettömyyden ja saavutettavuuden valvonta
PL 320
00059 TRAFICOM
Vaihde: 029 534 5000
Saavutettavuuden asiakaspalvelu: 029 5345 641
www.saavutettavuusvaatimukset.fi