Vihreän värin tarina
SEB:n brändiväri oli vuosina 1972–1989 tummanvihreä sävy, joka symboloi luotettavuutta ja turvallisuutta – sopiva valinta pankille.
Nyt tämä sama tummanvihreä tekee paluun pankin tunnusvärinä. Ja se tuntuu kuin kotiin palaisi.
SEB avasi Suomeen neljän hengen edustuston vuonna 1984 ja sivukonttorin vuonna 1994. Nyt meitä on jo noin 320 SEB:läistä saman katon alla Eteläesplanadi 18:ssa.
SEB on ollut läsnä Suomessa vuodesta 1984, mutta historiamme alkaa paljon ennen sitä.
Liikeidea on auttaa yrittäjiä löytämään pääomaa yritysten perustamiseksi ja innovaatioiden kaupallistamiseksi.
SEB järjestää ja osallistuu rahoittajana Suomen valtiolle myönnettyyn kansainväliseen lainaan. Pääomaa käytetään rautateiden rakentamiseen Turun ja Jyväskylän kaupungeissa.
Muutama vuosi perustamisen jälkeen Sahlsténin yhtiökumppani Ane Gyllenberg ostaa pankkiiriiikkeen. Yhtiön uusi nimi, Bankirfirman Ane Gyllenberg Aktiebolag, otetaan käyttöön vuonna 1936.
Edustuskonttori, joka alussa työllistää 4 henkeä, toimii Pohjoisesplanadilla.
Toiminta Suomessa kasvaa ja edustusto muuttuu sivukonttoriksi. Henkilökunnan määrä kasvaa, ja syksyllä 1995 Helsingin toimistolla on jo 25 työntekijää.
Gyllenberg, joka on kasvanut vuosikymmenten aikana yhdeksi Suomen suurimmista varainhoitoyrityksistä, ostetaan kokonaan, mutta se säilyttää yrityskaupan jälkeen nimensä ja oman yritysidentiteettinsä. Vasta kymmenen vuotta myöhemmin nimi vaihtuu SEB Gyllenbergiksi.
SEB:n eri yksiköt Suomessa, SEB Merchant Bank, SEB Enskilda, SEB Kort ja SEB Gyllenberg, muuttavat keväällä 2007 samaan osoitteeseen, Unioninkatu 30-32.
SEB ja Suomen Tennisliitto solmivat kolmivuotisen yhteistyösopimuksen, jonka myötä SEB:stä tulee liiton pääyhteistyökumppani. Yhteistyö keskittyy junioreiden SEB Junior Grand Prix -kilpailusarjan tukemiseen.
Nimestä Gyllenberg luovutaan, ja se poistetaan tytäryhtiöden ja rahastojen nimistä.
SEB muuttaa pääsiäisenä 2017 uusiin tiloihin osoitteeseen Eteläesplanadi 18.
Diners Club -korttien viimeinen käyttöpäivä Suomessa on 31.5.2019.
Juhlavuoden aikana tuomme esiin SEB:n pitkäaikaiset asiakassuhteet niin yritysten, instituutioiden kuin yksityisasiakkaiden kanssa. Olemme kiitollisia siitä luottamuksesta, jota asiakkaamme ovat osoittaneet meille 40 vuoden aikana. Yhteinen matkamme on vasta alussa.
SEB:n brändiväri oli vuosina 1972–1989 tummanvihreä sävy, joka symboloi luotettavuutta ja turvallisuutta – sopiva valinta pankille.
Nyt tämä sama tummanvihreä tekee paluun pankin tunnusvärinä. Ja se tuntuu kuin kotiin palaisi.